A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary 1989-ben alapított jogi személy, közúti fuvarozói szakmai érdekképviseleti és érdekvédelmi társadalmi szervezet. Alapításának célja és fő feladata a nemzetközi, vagy belföldi relációban dolgozó hazai árufuvarozó és autóbuszos személyszállító vállalkozások által elvárható, meghatározott szakmai érdekvédelmi, érdekképviseleti, valamint gazdasági feladatok ellátása. Céljainkat és feladatainkat a szervezet Alapszabálya határozza meg.
A NiT Hungary Alapszabályából adódó alapvető küldetése a hazai közúti fuvarozói alágazat jó hírének megőrzése és védelme, a fuvarozói szakma hagyományainak ápolása, a közúti árufuvarozói és autóbuszos személyszállító magánvállalkozói kör önálló, vagy együttműködés keretében megvalósított szakmai érdekképviselete, érdekvédelme és informálása, hatékony képviselet ellátása a szociális párbeszéd területén, illetve fokozott szerepvállalás a hazai fuvarozó vállalkozói kör piaci versenyképességének megőrzése és növelése érdekében.
Tagsági körünket mintegy 3000 belföldi, illetve nemzetközi áru- és személyszállítási tevékenységet végző egyéni vállalkozó és társas vállalkozás alkotja. Regisztrált taglétszámát tekintve a NiT Hungary jelenleg Magyarország legnagyobb közúti fuvarozói érdekképviseleti szervezete.
A hazai statisztikai adatoknak megfelelően tagságunk túlnyomó többségben mikro- és kisvállalkozás, de megtalálhatók körünkben nagyobb járműflottát üzemeltető középvállalkozások is. Tevékenységük szerint tagjaink 80%-a közúti árufuvarozói, vagy járműmentési tevékenységet végez, míg 20%-ban képviseltetik magukat az autóbuszos személyszállítók.
Árufuvarozó tagvállalkozásaink a nemzetközi normának megfelelő közúti járművekkel és szerelvényekkel, a teljes terhelhetőségi palettával állnak megrendelőik rendelkezésére, úgy belföldön, mint nemzetközi relációban. Tagsági körünkben számos közúti járműmentő vállalkozást is tudhatunk, akik a személygépjármű assistance szolgáltatástól a speciális nehézgépjármű-mentési feladatokig bármilyen mentési és szállítási elvárásnak megfelelnek. Autóbuszos személyszállító tagvállalkozásaink aktív részesei a szerződéses és különjárati tevékenységnek (úgy a ki- és beutaztató turizmusnak, mint a munkásszállításnak) illetve – közszolgáltatási szerződéssel, vagy alvállalkozóként – a közszolgáltatási tevékenységnek.
A NiT Hungary legfőbb döntéshozó testülete a tagok által demokratikusan választott régiós küldöttek összességéből álló Küldöttközgyűlés. Ipartestületünk jelenleg Budapesten és 10 nagyvárosban működő regionális irodahálózatával áll tagjai és az érdeklődők rendelkezésére. A közúti árufuvarozói, járműmentői, illetve autóbuszos személyszállítói tagsági kör speciális szakterületi érdekérvényesítési feladatait három munkabizottságunk, az Árufuvarozó Tanács, az Autómentő Tanács, és az Autóbusz Tanács látja el.
A NiT Hungary a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal 2013-ban kötött megállapodás alapján a kormányzat stratégiai partnere a jogalkotás terén, és élharcosa, aláírója volt a fuvarozói érdekképviseletek és Magyarország kormánya között 2005-ben, 2008-ban, illetve 2013-ban aláírt versenyképességi megállapodásoknak. Ipartestületünk a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) és a szociális párbeszéd terén a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Alágazati Párbeszéd Bizottsága (KKSZAPB) négyfős munkaadói oldalának tagja. Szervezetünk több mint két évtizedre visszanyúló tevékenysége során a legszélesebb körben alakított ki és ápol szakmai partneri kapcsolatot a jogalkotás, a közlekedéspolitika, az államigazgatás, a szakhatóságok, a hazai és nemzetközi társ-érdekképviseletek, a közlekedéstudományi élet, az alágazati szociális párbeszéd képviselőivel, tagjaival, illetve a közúti fuvarozási tevékenységet érintő szolgáltatási ágak képviselőivel.
A NiT Hungary 2004 óta aktív tagja az 1994-ben alapított, jelenleg 16 európai közúti fuvarozói szakmai szervezetet tömörítő, az IRU mellett az európai közúti fuvarozói érdekérvényesítés másik legfontosabb pólusának tekintett, az európai uniós jogalkotási folyamatokban megkerülhetetlen érdekérvényesítési szerepet betöltő UETR-nek (Union Européenne des Transporteurs Routiers - Európai Közúti Fuvarozók Szövetsége).
Együttműködések, partnerség
A NiT Hungary érdekérvényesítési tevékenységén belül a tagság érdekében folyamatosan törekszik olyan partneri együttműködések kialakítására, melyek a mindenkori kormányzattal és a szakhatóságokkal, valamint a külföldi és hazai szakmai szervezetekkel, társ-érdekképviseletekkel kialakított deklarált együttműködések révén hozzájárulhatnak a hazai fuvarozó vállalkozói kör piaci helyzetének megerősítéséhez, és versenyelőnyük biztosításához. Több évtizedes múltra visszatekintő szervezetünk – a teljesség igénye nélkül – az alábbi partnerségi és célzott együttműködési megállapodások révén járult hozzá a hazai fuvarozói alágazat hatékony érdekvédelméhez, és versenyelőnyéhez, vagy adott szűkebb szegmens piaci sikereihez:
Nemzetközi tagságaink, hatályos együttműködési megállapodásaink:
UETR (Európai Közúti Fuvarozók Szövetsége) - tagság
- EUROTRA (az Európai Közlekedési Képzési Szervezetek Szövetsége) - tagság
- ERSC (Európai Közlekedésbiztonsági Charta) - tagság
- AFTRI (Nemzetközi Közúti Fuvarozók Franciaországi Egyesülete) - együttműködés
- SAV (Flamand Közúti Fuvarozók és Logisztikai Szolgáltatók Királyi Szakmai Szövetsége) - együttműködés
- ARTRI (Román Nemzetközi Közúti Fuvarozási Szövetség) - együttműködés
- O.Z.S. (Szlovén Kézműves Kamara Fuvarozási Tagozata) - együttműködés
- AFT-IFTIM (Francia Szállítási és Logisztikai Szakmai Képzési Szervezetek Szövetsége) - együttműködés
- Groupe PROMOTRANS (Európai Képzési Központok Társulása) - együttműködés
- Confartigianato Trasporti (Közúti Fuvarozók Nemzeti Szövetsége – Olaszország) - együttműködés
Hatályos szervezeti együttműködési megállapodásaink
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (Stratégiai Partnerségi Megállapodás, 2013)
- Országos Rendőr-főkapitányság (2013)
- Nemzeti Közlekedési Hatóság (2011)
- Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (2010)
- Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (2009)
- Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (2010)
- Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (Stratégiai Partnerségi Megállapodás, 2014)
- Magyar Közút Nonprofit Kft. (2017) - A közúti szállítási tevékenység infrastruktúrájának fejlesztése és az ezzel kapcsolatos feladatok tárgyában
Hatályos célzott együttműködési megállapodásaink
- Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (2015) – a teherforgalmi rendszer fejlesztése és a turistabuszok közlekedése tárgyában
- Volán Egyesülés (2014) – a BUSEXPO 2014 szakkiállítás megrendezése tárgyában
- ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (2013) – az „5 Tengelyen Biztos Kézzel” országos közlekedésbiztonsági verseny rendezése tárgyában
- Budapesti Közlekedési Központ Zrt. – a 10%-os budapesti teherforgalmi szövetségi kedvezmény tárgyában
- Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Országos Szövetsége (2011) – az utazási irodák és az autóbuszos személyszállítók Etikai Kódexe tárgyában
- Élet Úton program (2011) – az élethosszig tartó, tudatos, tervezett közlekedésre nevelés érdekében
- Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület (2010) – tagság és együttműködés a gépjármű életút mentén a gépjárművek sorsának dokumentált követése, és a feketegazdaság felszámolása érdekében
- Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (2010) – a budapesti beutaztató turizmus, és a turisztikai jellegű fővárosi autóbuszos személyszállítás színvonalának növelése tárgyában
- Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület (2010-től) – autóbuszos tagvállalkozásaink kedvezményes szerzői jogdíjfizetése tárgyában
- Turizmus Kft. (2007-től) – Az Év Autóbuszos Személyszállítója Díj évenkénti odaítélése tárgyában
- GRSP Magyarország Egyesület (2005) – tagság és együttműködés a közúti közlekedés biztonságának javítása érdekében
Korábbi nemzeti együttműködéseink, partneri megállapodásaink
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (2005)
- Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (2003)
- Országos Rendőr-főkapitányság (2010)
- Országos Rendőr-főkapitányság (2008)
- Országos Rendőr-főkapitányság (2007)
- Határőrség Országos Parancsnoksága (2005)
- Közlekedési Főfelügyelet (2005)
- Közlekedési Főfelügyelet (2003)
- Települési és Kistérségi Tömegközlekedési Szolgáltatók Szakmai Egyesülete (2003)
Fuvarozói érdekképviseleti versenyképességi megállapodások a Kormánnyal
- Stratégiai Megállapodás az árufuvarozók versenyképességének javításáról (2013. június 3.)
- Megállapodás a Magyar Köztársaság Kormánya és a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások szakmai érdekképviseleti szervei között a terület versenyképességének javítása érdekében teendő intézkedésekről (2008. június 25.)
- Megállapodás a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások szakmai érdekképviseleti szervei és a Magyar Köztársaság Kormánya között a terület versenyképességének javítása érdekében teendő intézkedésekről (2005. augusztus 23.)